Monday, December 13, 2010

Kita hanya mampu merancang, tuhan yang menentukan...

Wah... lame nyer aku menyepikan diri dari berblog nih. Da penuh habuk da blog aku nih. Hari ni tibe-tibe rase rajin pulak nk mengupdate.
Ok, benda yang aku nk ketengahkan hari nie ade lah pasal 'ajal maut jodoh pertemuan' semua di tangan tuhan. Kita hanya mampu merancang, tuhan yg menentukan. Dalam setiap perhubungan semua orang mintak yang baik-baik, tak ade sape dalam dunia nih yang mahukan perpisahan. Tapi jika sudah tertulis Qada' & Qadar  perpisahan juga yang berlaku maka kita kene terima nyer dan redha. Berserah segala-gala pada Nya. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hambaNya.

Dato' Dr Fadzilah Kamsah penah mengatakan, 'Before we meet the right person, we meet the wrong person'. Jadi percaya lah setiap yang berlaku pasti ade hikmah dan 'the right person' akan menunggu kite. Hanya perlu berdoa pada illahi dan bersabar. Telah mencuba yang terbaik untuk menyelamatkan setiap perhubungan tapi kuasa Allah tiada siapa boleh melawan nyer. Bersabarlah.

Aku?
Masih bujang, belum berumahtangga dan dalam proses mengenali insan yang baru aku kenal pada 8 Mei 2006. Sentiasa mendoakan yang terbaik dalam hubungan ini n 'hope he will be the right person' yang aku inginkan.
Kawin?
Still belom ade perancangan, tunggu dan sabar. If ade jodoh, Alhamdulillah.. If telah ditakdirkan tiada jodoh, hanya mampu berserah dan redha.

Tapi pengalaman orang sekeliling aku sentiasa membuat kan aku lebih berhati-hati dan menjadi pengajaran untuk aku. Baik yg sudah berkahwin mahupun yang sedang bercinta. Hanya mohon pada illahi mintak dijauhkan dari diri ini.

Ya Allah ya tuhanku,
sesungguhnya hamba mu ini terlalu banyak berdosa padamu,
terlalu jahil tentang keimanan dihati.
Kau peliharalah hamba Mu ini dari segala dosa dan Kau bukakanlah pintu hatinya untuk bertaubat dan kembali bersujud padaMu ya Allah dan meminta keampunan.
Sesungguhnya kami ini terlalu kedil disisiMu ya Allah.
Semoga hubungan yang telah lama dibina ini kekal bahagia hingga ke jinjang pelamin dan ke akhir hayat. Aminn...

No comments: